Hyödyllisiä idiootteja? Ai me vai?

A-talkissa oli ajankohtainen keskustelu facebookista ja muista ”yhteisöllisistä” verkkopalveluista. Asiantuntevaa ja suoraa puhetta. 

F-Securen tutkimuspäällikkö Mikko Hyppönen ilmaisi asian selkeimmin: Palvelut eivät ole ”ilmaisia” vaan niiden käytön hintana asiakas luovuttaa yrityksille jatkuvasti yhä yksityiskohtaisempaa tietoa henkilökohtaisesta kulutuskäyttäytymisestään, harrastuksistaan, matkustelustaan jne. Yritys käyttää tätä tietoa myymällä sitä edelleen tarkkaan kohdennettua mainontaa tekeville tahoille. 

Osalle ihmisiä on ihan OK, että kun käy vilkaisemassa lomamatkatarjontaa, niin pian sen perään alkaa itsestään pulpahdella matkafirmojen mainoksia työpöydälle – yllättäen ja pyytämättä.
Osalle tulee kiusallinen ole: Tarkkaillaanko minua?

Vakavampien kysymysten äärellä ollaan, kun puhutaan valtiotason hybridivaikuttamisesta. Laajamittainen esimerkki tästä oli USA:n presidentin vaalit. Siinä ei suoraan pyritty ohjaamaan äänestyskäyttäytymistä tiettyyn suuntaan – päinvastoin sitä pyrittiin ohjaamaan yhdestä suunnasta poispäin… .

Kylvettiin eripuraa ja kyseenalaistettiin äänestämisen mielekkyys ylipäätään. Nyt nähdään tulos: USA on jakautunut keskeltä kahtia! Jakautunut valtio on heikompi valtio, mikä oli operaation todellinen päämäärä.

Nyt pari kuukautta ennen eduskuntavaaleja on meillä Suomessakin havaittavissa trendi, joka vähättelee äänestämisen merkitystä, kyseenalaistaa politiikan moraalia ja tyrkyttää kansalaisille käsitystä politiikassa mukana olevien mädännäisyydestä. 

Samaan epätietoisuuden lietsontaan ja ihmisten hämmentämiseen pyrkivät kaikki uutismediaa teeskentelevät sivustot, jotka ennen vaaleja lisääntyvät kuin sienet sateella.

Tähän linkittämäni, Aalto -yliopiston kyberturvallisuusprofessroi Jarno Limnell’in asiantunteva kirjoitus aiheesta kannattaa lukaista.
https://blogit.iltalehti.fi/jarno-limnell/2017/10/07/informaatiovaikuttaminen-vaaleissa/

Kategoria(t): Kotimaa, Media Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *