”Tuoteseloste” myös median tuotteille?

”Helsingin Sanomien ja Ylen uutisten päätoimittajat Mikael Pentikäinen ja Atte Jääskeläinen eivät halua selvittää toimittajiensa puoluekantoja”, uutisoi Hesari Esa Mäkisen laatimassa uutisessa uudella Media -palstallaan tänään. Asia liittyy EVA:n johtajan, Matti Apusen tämänsuuntaiseen ehdotukseen samassa lehdessä 10.10.

En pitäisi Apusen ideaa ollenkaan mahdottomana, vielä vähemmän huonona, vaikka Jääskeläinen näkeekin puoluekantojen selvittämisen tarpeettomana ja Pentikäinen mielestä alaisten poliittisten kantojen selvittäminen on peräti ”ajatuksena mahdoton”. Valistunut lukija tai ajankohtaisohjelmien seuraaja tietysti osaa haistaa nämä kannat usein liiankin helposti ilman selvityksiäkin, mutta suuri osa median kuluttajista tuskin asialla vaivaa päätään.

Nykymaailmassa lähes kaikissa tuotteissa on oltava tuoteselosteet valmistusmateriaaleista, lisäaineista, valmistukseen käytetystä energiasta ja jopa menetelmistä. Minkä takia mediatalojen tuotteiden pitäisi olla tästä poikkeus?
Vähintä, mitä Yle ja Sanoma Oy voisivat tehdä, olisi tutkia mitä mieltä heidän edustamiensa välineiden käyttäjät asiasta ovat. Sekä Yle että Hesari teettävät Suomen Gallupilla ja Taloustutkimuksella  barometrejä ja galluppeja paljon turhemmistakin aiheista. Kai tähänkin kysymykseen voisi helposti saada kuluttajien kannan, jos se vain halutaan tietää.

Asian selvittämättä jättäminen on tietysti yhdenlainen kannanotto sekin.

Kategoria(t): Media, Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *